Obrazy z počátků Barrandova

Cyklus Bohéma, je jedním z těch, které bychom mohli zařadit do škatulky faction. Vystupují zde reálné postavy z naší historie, ale přitom jde i o fikci. Z čeho si má divák vybrat? A vybere si vůbec? Má si vůbec vybírat? Nebo se má pouze pobavit…U podobných snímků se autoři pouští mnohdy na velmi tenký led. Přece jen, příběh je z doby, z které máme už dost písemných pramenů, na to – aby šlo o jen o snahu rozvést bílá místa naší historie, jak to třeba mohlo také být. Jenže, kampak na české autory!
Pro nás, pro diváky je asi nejpůsobivější sledovat, jak se současní herci popasovali s rolemi těch, ke kterým dnes vzhlížíme nejen do hereckého nebe, ale i nadoblačných výšin jejich hereckého mistrovství. Jde vůbec hrát Vlastu Buriana? Tohoto extrémně typického herce? Až díky Bohémě jsem si vůbec uvědomil, že ne, herectví, ale právě onen typický svébytný projev dělal z Buriana miláčka publika. Že se vlastně, Vlasta Burian před kamerou pitvořil.
Jak se Vladimír Javorský, jakkoli jej vnímám jako vynikajícího herce a mima, s rolí Vlasty Buriana popasoval? S rolí člověka, kterého v občanském životě vlastně neznáme? Když nám Buriana prakticky spíš předvádí, či spíš paroduje. Upřímně, kdo z nás ví, jaký byl Burian v soukromí? Všichni jej známe jako Lelíčka, Přednostu stanice nebo Antona Špelce. Tedy v rolích, kde se spíš než aby hrál, svými gagy bavil lidi – diváky.
Mimo Zdeňka Štěpánka, kterého představuje Michal Dlouhý, divákově pozornosti nemůže uniknout ani Saša Rašilov, jako další z hlavních představitelů. Myslím, že asi jediný přirozený pokračovatel české filmové bohémy z První republiky. Jeho děd byl legendární Saša Rašilov. Jenže, jako Oldřich Nový – Kristián, je pro mne pan Rašilov těžko uvěřitelný. Spíš se koukám na jeho výkon a srovnávám, zda by se takto zachoval i pan Nový.
Oldřich Nový. Vzdor tuctovému jménu, byl vedle Svatopluka Beneše, nejen noblesní herec, ale také herec, který si mohl střihnout i komediální roli a stejně byl neodolatelný. Mimikou, gesty, verbálním projevem. Nejsem režisér, nevím pozadí, ale podle mého by právě na tuto roli byl jako dělaný třeba Ondřej Havelka. Vzpomeňte si na Saturnina.

Proč válka, bok po boku roku 1968? Doby okupace spřátelenými vojsky…? Nejspíš jde o symboliku, i o to – co točit. Přece jen, točit jen o vztazích na pracovišti, by bylo asi přece jen trošku nudné. I když intriky byly asi i tehdy. To, situace okolo protektorátu, je jiná káva. Aby se něco dělo. Když už se tady něco dělo, proč to nevyužít? Navíc, je dobré si tyto situace stále připomínat. Už jen proto, že si mnozí myslí, že se situace nemůže opakovat. No, všechno jde, když se chce. A pak, ten třicetiletý odstup, v němž bývalý statista vzpomíná, dává příběhu jisté odlehčení. Staré křivdy jsou zapomenuty a člověk nostalgicky vnímá raději to lepší.

Mám doma knihu Stanislava Motla: Mraky nad Barrandovem. Známý televizní reportér zde konfrontuje výpovědi herců s archivními materiály. Zápisy z výslechů. Zápisky dotčených. Pak je zajímavé, jak si lidé vykládají vývoj dějin. Jak se třeba i snažili vypadat v lepším světle. I zde autor totiž narážel na mnohé nesrovnalosti. Na rozpory v dějinném toku. A co teprve jaké možnosti dává tvůrcům seriál! Hraný. Nikoli dokumentární.

Autoři Bohémy se asi snažili vykreslit po svém, jak se herci, toliko umělci vyrovnávali se stresovou situací. Jak mohli reagovat na dobu, v níž žili a pracovali. Jak pracovali, když byli tak extrémně na očích, jak byli. Jak pracovali, když museli hrát i to, co jim nebylo po chuti, ale museli hrát, proto, aby se prostě jen uživili. Aby mohli zůstat u řemesla.
Díky Bohémě máme i to štěstí, že vidíme herce při práci. Herci, kteří hrají herce. Vidíme, jak se mění před očima. Jak předstírají – emoce. Vidíme, že jejich role, nemají s jejich životem, životními osudy co dělat. Onen lidský přesah je velmi důležitý. Protože, i herci a producenti byli lidé. Přesto, že žili v nelidské době. Žili a pracovali v nelidské době, která je nutila vlastně jen přežít.

Bohéma
Česká televie, 2016

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *